Köping gör kraftig förbättring i Hemtjänstindex

Köpings kommun lyfter från plats 198 till plats 52 av Sveriges kommuner i det som kallas Hemtjänstindex. Tillsammans med siffrorna från Socialstyrelsens brukarenkät visar detta att hemtjänsten i kommunen håller en positiv trend med hög kvalitet och ett gott bemötande.

Hemtjänstindex är ett initiativ från SPF seniorerna, och lanserades så sent som förra året. Ett index är en sammanvägning av olika mått, och Hemtjänstindex samlar de mätningar kring kvalitet som redan idag görs, tillsammans med den information som kommunerna ger om sitt kvalitetsarbete. Man beskriver det som ”ett nytt mått, men inte någon ny mätning”.

– Nu är det bara andra året det här indexet sammanställs, konstaterar Anna Eriksson, ordförande i vård- och omsorgsnämnden. Men eftersom det visar samma positiva trend för hemtjänsten som Socialstyrelsens brukarenkät gör, känns det väldigt glädjande.

De fyra olika delindexen är information, biståndshandläggning, utförande, samt stöd och utveckling, där särskild tonvikt läggs vid utförande.

Hemtjänstindex, sammanställning för Köping:

Resultat

Ranking 2022

Ranking 2023

Totalt

198

52

Delindex 1
Information

244

54

Delindex 2
Biståndshandläggning

178

182

Delindex 3
Utförande

181

72

Delindex 4
Stöd och utveckling

123

80

Utvecklingsarbeten pågår

– Det är så klart jättekul att mätningar visar att vår hemtjänst håller god kvalitet, säger Fredrik Leek, verksamhetschef för hemtjänst och hälso- och sjukvård. Vi har en personal med väldigt hög kompetens och vi håller på att stärka upp den ytterligare, bland annat genom att vi anställt en utbildningssköterska, fortsätter han.

I Socialstyrelsens brukarenkät ”så tycker de äldre om äldreomsorgen” har hemtjänsten höjt sina resultat till väldigt fina siffror i år, som står sig bra även i relation till länet och riket. Det handlar bland annat om huruvida man upplever att sitt biståndsbeslut är anpassat efter de personliga behoven, och om man blir bemött på ett bra sätt av personalen.

Svårt att få in synpunkter

– När resultaten av Socialstyrelsens brukarenkät kom konstaterade vi bland annat att svarsfrekvensen fortfarande är väldigt låg, och att många säger att de inte vet vart man ska vända sig med synpunkter och klagomål, berättar Eva Saaw, kvalitetschef på förvaltningen. Detta trots att vi jobbat mycket med dessa frågor de senaste åren.

Här ser hon en möjlighet att lyfta resultaten ytterligare, i både brukarenkäten och Hemtjänstindex. Att få in underlag för kvalitetsarbete är väldigt viktigt för att kunna rikta förbättringsarbeten åt rätt håll.

Läs mer

Om resultaten i Socialstyrelsens brukarenkät

Om utvecklingsarbeten inom hemtjänsten