Roligare med mer ansvar?

Det pågår flera utvecklingsarbeten inom verksamhetsområdet som numera innefattar både hemtjänst och hälso- och sjukvård. Syftet är att kvalitén ska höjas för brukaren samtidigt som arbetsmiljön för personalen blir bättre. Intervju med verksamhetschef Fredrik Leek och nyanställda utbildningssköterskan Jenny Löyttynen.

Det är en väldigt samstämmig vision Fredrik och Jenny målar upp; en där varje yrkesgrupp i organisationen får arbeta mer med det de är bäst på och där vi har en hög kunskap som ger kvalitet och patientsäkerhet.

– Vi behöver inte höja högstanivån i förvaltningen, säger Fredrik med eftertryck. Vi har redan så mycket duktig personal. Men vi kan höja lägstanivån och få till något riktigt bra.

Utbildning och samarbete ger kvalitet

En väldigt konkret åtgärd Fredrik gjort för att kunna höja lägstanivån är att skapa tjänsten som utbildningssköterska. Utbildningssköterskans uppdrag är att säkerställa jämlikhet och kvalitet i de utbildningar omvårdnadspersonalen får ta del av, samt att vara en person som skapar goda samarbeten mellan viktiga funktioner.

– Samverkan är nyckeln till att få till kvalitet, säger Jenny.

Hon nämner så väl omvårdnadspersonal, chefer och kvalitetsenheten som andra funktioner på länsnivå som viktiga samarbetspartners.

Jenny Löyttynen, utbildningssköterska

Den första kompetenshöjningen som man börjat med är att personalen i hemtjänsten håller på att läras upp i att ta vitalparametrar; blodtrycksmanschetter, termometrar och blodsockermätare ska finnas i utrustningen och kunna användas. Tanken är att bli bättre på att veta när det är dags att kontakta sjuksköterska.

– Ofta kan en undersköterska ringa sjuksköterskan och säga något ganska vagt i stil med ”den här brukaren är inte sig lik”, berättar Fredrik. Vi vill att de med hjälp av vitalparametrar ska kunna inhämta mer information själva tidigt.

På så sätt kan sjuksköterskorna prioritera sin tid bättre, och det blir snabbare uppenbart när det är akut för en patient på riktigt.

Positivt både för brukare och medarbetare

Det är hela tiden två perspektiv vi rör oss emellan: brukarens perspektiv och medarbetarens perspektiv. De utvecklingsarbeten som pågår har som mål att göra förbättringar inom båda perspektiven samtidigt. Exempelvis tycker många undersköterskor att det är roligare när jobbet innebär mer vård och mindre andra uppgifter.

Så brukaren får högre kvalitet samtidigt som jobbet blir roligare. Höjs kunskaperna inom sjukvårdsområdet kan fler undersköterskor även få delegering, vilket gör sjuksköterskornas arbetsmiljö bättre samtidigt som patienten inte behöver ha lika många olika personer springandes i sitt hem. Två perspektiv, vinster på båda fronter.

Digitala och praktiska utbildningar

Jenny har inte arbetat så många månader än, men framstår som full av energi och idéer. Hon har redan skapat sig ett nätverk av andra personer i närområdet som har liknande funktioner och man diskuterar bland annat att skapa ett kliniskt träningscenter, kanske på länsgemensam nivå.

– En del av mitt uppdrag är att ta fram ett digitalt utbud av utbildningar, berättar Jenny. Men för att få till förändring räcker det inte att se digitalt, vi måste öva också, fortsätter hon.

Jenny berättar att hon drivs av utveckling och tycker om att lösa problem. Hon är distriktssköterska och arbetade på Ullvi Tuna vårdcentral när jobbet som utbildningssköterska dök upp.

– Jag kände att jag bara måste söka det här, berättar hon.

Målsättningen är patientsäker vård som hänger med i den senaste kunskapsutvecklingen och att ligga i framkant i kvalitet. Hon är övertygad om att arbeta på toppen av sin kompetens är roligt och utvecklande för medarbetaren.

Fler utvecklingsarbeten för kvalitet och arbetsglädje

Här är Fredrik och Jenny eniga. Fredrik nämner andra utvecklingsarbeten som är på gång, bland annat att fokusera mer på förebyggande arbete inom rehabområdet och att utbilda varje anställd i förvaltningen, inklusive chefer, i kognitionsteamets ”Köpingsmodell” som ger gedigen grundkunskap i kognitiva sjukdomar.

Mer kunskap och mer ansvar ger ett roligare jobb med bättre kvalitet, är filosofin.