Anna får komma bakom kulisserna på våra restauranger och butiker

Att vara miljöinspektör är ett varierande arbete där du får träffa många människor och vara med och bidra till att verksamheter utvecklas. Anna Rosén jobbar som miljöinspektör med inriktning livsmedel i Köpings kommun och tillsammans med sin kollega Per ser de till att maten vi köper i butik och får serverad på restauranger runtom i Köpings kommun är säker.

Som miljöinspektör med inriktning livsmedel kontrollerar Anna och hennes kollega Per all verksamhet i Köpings kommun som serverar mat till allmänheten. Det kan till exempel vara butiker, restauranger, skolor eller gruppboenden.

Anna utbildade sig till livsmedelsagronom på Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala. Efter avslutade studier sökte hon ett vikariat i Köping. Nu har hon en fast tjänst och har jobbat i Köpings kommun i fem år.

-Innan jag började studera visste jag inte att det här yrket fanns. Det som är kul är att jag gör inspektioner på så olika ställen och får komma bakom verksamheten dit andra inte får gå. Jag får också träffa många trevliga människor från olika kulturer, säger Anna.

Anna kontrollerar temperaturen i ett kylskåp.

För att få servera mat till allmänheten i Köpings kommun måste verksamheten först skicka in en registrering till kommunen.

-Mycket handlar om att skapa en bra relation och redan när registrering kommer in får vi ofta kontakt med verksamheten, säger Anna.

Vid en inspektion som oftast är oanmäld ställer Anna frågor utifrån Livsmedelslagstiftningen. Hon går också runt i lokalerna och tittar på hur det ser ut. Allt förs in i en kontrollrapport. Om verksamheten blir underkänd brukar hon gå igenom bristerna på plats. Efter en viss tid görs ett nytt besök som kan vara antingen oanmält eller planerat. Om det handlar om en renovering brukar det till exempel vara bra att boka in besöket för att vara säker på att renoveringen hunnit bli klar.

-Om någon inte får godkänt är det viktigt att också förklara varför. Vi är inte där för att sätta dit någon och det brukar de flesta förstå. Det krävs ingen särskild utbildning för att starta en butik så därför handlar det ofta om okunskap. Vårt jobb blir ofta att hjälpa till så det blir rätt, säger Anna.

Vid en inspektion går Anna bland annat igenom lokalerna för att se att de är ordentligt städade.

Anna har blivit välkänd bland butiks- och restaurangägare och i kommunens egen verksamhet där mat serveras.

-Köping är lagom stort för att få variation men inte för stort för att det ska bli opersonligt. Jag tror det skapar en trygghet även hos verksamheterna vi besöker. Det blir också en kontinuitet som gör det lätt att följa upp från gång till gång och göra ett förbättringsarbete tillsammans, säger Anna.

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:

Köpings kommun

Köpings kommun
731 85 Köping

Telefontider
Måndag-torsdag: 8.00-17.00
Fredag: 8.00-16.00
Lunchstängt: 12.00-13.00

Vid helgdagar och klämdagar kan vi ha ändrade öppettider, du hittar dem via den här länken