Ingen vinst för förskolekockarna men de firar ändå

I förra veckan var det final i Arla Guldko och för våra förskolekockar på Sagostugan väntade finalgala. Dessvärre räckte det inte hela vägen fram och de snubblade på målsnöret, men de känner sig ändå som vinnare.

Det var under torsdagen den 3 maj som kockarna och deras följeslag åkte till Stockholm för finalgala. Där väntade mingel med andra finalister, möten med kändiskockar, inspirerande föreläsare och såklart priscermoni.

- Hela dagen var fantastisk! Vi hade inte helt förstått hur stor den här tävlingen är i matlagningssverige och hur mycket de kostade på varje finalist. Det var röda mattan ut och vi fick verkligen känna oss uppassade och uppvaktade, berättar Nina och Andrea.

Tävlingen var för maten i det offentliga rummet men här fanns också många stora företag inom livsmedelsbranschen på plats och även diverse kändisar inom matbranschen, exempelvis Roy Fares (mr Cake), Paul Svensson, Kristian Hellberg och många fler.

Ostprovning, god mat och priscermoni

Dagen började på Restaurangakademin med bland annat ostprovning och lunch tillagad av en välrenommerad kock. Vid klockan 15.00 var det dags att fortsätta festen på Musikaliska akademin där det var inspirationsföreläsning och sedan priscermoni. Att det var snubblande nära vinsten visade sig efter cermonin.

- Juryn tog oss åt sidan och sa att vi var otroligt nära att vinna - det stod tydligen mellan den som vann och oss. De uppmanade oss att söka nästa år igen, vilket såklart är smickrande. Nu får vi smälta det här lite innan vi bestämmer om vi ska satsa nästa år också, säger Andrea Åkesson.

Efter priscermonin väntade en ångbåt som tog alla finalister till Fotografiska museet där middag av årets kock och efterrätt av årets konditor väntade. Till bords hade våra förskolekockar Peter Skogsström, kändiskock, som kavaljér.

Tävlingen gav både upplevelser och en stor portion inspiration

Under resans gång har juryn varit och besökt förskolan totalt fem gånger. Då var det bara för att iaktta men nu under galan hade juryn också tips att dela med sig av efter att ha varit på förskolan. Nina och Andrea tror att det är kombinationen av engagemang, brinnande intresset för bra mat, det pedagogiska arbetet med barnen och att det är ett otroligt bra samarbete mellan köket och förskolan som har gjort att de tog sig så här långt.

- Det bästa med hela tävlingen är att vi har fått en riktig nytändning och vill bara utveckla vårt arbete ännu mer. Även att nätverka och knyta kontakter med övriga finalister har varit riktigt värdefullt, berättar Nina Jensen.

Under middagen blev de också erbjudna jobb men tackade nej för att de gärna ville hänga kvar här i Köping ett tag till. Och tur är väl det för Köping och alla barnen!

Firades av förvaltningen

Under tisdagen den 8:e maj höll måltidsenheten på Barn- och utbildningsförvaltningen ett litet firande för att kockarna tog sig hela vägen till final och allt bra arbete som görs. Förskolekockarna firades med blommor och tårta. Stort grattis till välförtjänt final!

Presentationsfilm gjord inför galan

Köpings kommun

Köpings kommun

Måndag-torsdag: 8.00-17.00