Flerspråkiga simlärare ska förstärka på Karlbergsbadet

Med engagemang och den rätta glöden kan man gå från att själv sakna simkunnighet till att bli utbildad simlärare av Svenska Livräddningssällskapet. Det har tre Köpingskillar gjort, med handledning av "Klicken" på hemmaplan.

Arman Hassani, Nasir Noori och Esmatullah Sherzad

Ensamkommande ungdomar utan simkunnighet

Bland de ensamkommande ungdomarna i Köping är det många som har medlemskap på gymmet Actic, i och med det har de också inträde till badhuset, dåvarande Karlbergsbadet som numer är ersatt av nybyggda Köpings bad & sport. Personalen på badet upptäckte ganska snart att simkunnigheten hos dem var obefintlig och det blev därför en viktig säkerhetsfråga att se till att de lärde sig simma. Personalen berättar:

- De hade en stor tilltro till sin egen förmåga att simma, även innan de lärt sig. De såg andra människor simma och tänkte att "det där sker nog av sig själv bara man är i vattnet" och de kastade sig i utan större betänkligheter. Det var många incidenter där det kunde gått illa om inte badvakterna varit observanta och räddat ungdomarna.

Därför blev det viktigt att anordna simundervisning för dem så de kunde fortsätta vistas i badhuset, men också för att de skulle få godkänt betyg i idrott. Det blev Leif ”Klicken” Nilsson som fick i uppgift att lära de ensamkommande ungdomarna att simma.

Utbildas av Svenska Livräddningssällskapet

Något annat som personalen uppmärksammande var att de ensamkommande ungdomarna var väldigt skötsamma och artiga. När de var på badhuset höll de ordning på andra ungdomar och var ett gott föredöme, det rådde lugn stämning när de var på plats.

I december 2017 kom Svenska Livräddningssällskapet (SLS) till Köping för att berätta om en del av ett projekt de arbetar med där de skulle utbilda nyanlända till simlärare. Det kändes genast rätt för Köpings del och ansvariga på badet tillsammans med boendeverksamheten för ensamkommande gjorde en gemensam kartläggning över lämpliga kandidater.

Det skulle vara personer som uppfyllde villkoren om ålder, svenskakunskaper, simförmåga och uppehållstillstånd, och som självklart också var intresserade. Då simlärare är ett bristyrke har de goda chanser att få arbete när de är färdigutbildade.

Badar från norr till söder

Från Köping anmäldes totalt sex personer, varav fyra stycken kommit till Köping som ensamkommande flyktingbarn, och tidigt i våras påbörjade de tre första personerna steg ett i SLSs utbildning för att bli simlärare. Esmatullah Sherzad, Arman Hassani och Nasir Noori var under två veckor i Härnösand, och följde upp med 40 timmars praktik hemma i Köping där de blev handledda av Klicken.

I augusti åker killarna ner till Tylösand en vecka för att gå utbildningens andra steg innan de är färdiga simlärare. Redan i slutet av augusti får de användning av sina kunskaper då de kommer arbeta med den simskola som ska anordnas för kommunens förskoleklasser, och de är alla väldigt peppade på att få använda sina kunskaper på riktigt. Klicken tycker att det ska bli roligt att få sina gamla elever som kollegor:

- De här grabbarna är engagerade och tycker det här är viktigt. De har den rätta glöden, och det kommer gå bra för dem.

Köpings kommun

Köpings kommun

Måndag-torsdag: 8.00-17.00
Fredag: 8.00-16.00