På Munktorpsskolan arbetar specialpedagog Karolina Eklund och speciallärare Ann-Christine Åsbacka Nääf.
Specialpedagogens/speciallärarens uppdrag är att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv för elever som är i behov av särskilt stöd. I första hand att se över elevernas lärmiljö.
Specialpedagogen/specialläraren ska även vara en tillgång för elever, vårdnadshavare, pedagoger och rektor i frågor inom det specialpedagogiska området.
Arbetar för elever i behov av särskilt stöd
Specialpedagogen/specialläraren arbetar för elever som är i behov av särskilt stöd genom att:
- samverka med och ge stöd till pedagoger och vårdnadshavare i pedagogiska frågor. Det kan handla om att förebygga, kompensera eller ge alternativa arbetsmaterial och verktyg.
- delta i skolans elevhälsoteam och kristeam.
- delta i elevhälsomöten och följa upp åtgärder som beslutats. Samt delta på andra möten i skolan för att föra fram det specialpedagogiska perspektivet.
- vara delaktig vid överlämningar och övergångar från förskolan, inom den egna skolan och vidare till andra skolor.
- vid behov göra pedagogiska kartläggningar eller utredningar.
- ansvara för genomförande av avstämningar och screeningar som är gemensamma för Köpings skolor (år F-6).
- ha enskild undervisning med elever/mindre grupp av elever. Arbetet sker ofta i korta intensiva perioder, 6-8 veckor.
- samverka med övriga specialpedagoger i kommunen.
- vara delaktig i pedagogiskt utvecklingsarbete på skolan och i kommunen.
Sidansvarig:
Senast uppdaterad: