Den som vill servera alkoholdrycker mot betalning måste ha serveringstillstånd. Du ansöker om serveringstillstånd hos kommunen.
Ansök via vår e-tjänst
Din ansökan kan gälla olika typer av stadigvarande och tillfälliga serveringstillstånd, eller utökningar av befintligt tillstånd, till exempel uteservering eller förlängda öppettider. Vi rekommenderar att du förbereder din ansökan genom att ha alla nödvändiga bilagor till hands innan du går in i e-tjänsten.
Bilagor som behövs till din ansökan
- Ägarförhållanden
Aktiebok som visar vilka personer som äger bolaget. Om ansökan gäller ett handelsbolag ska bolagsavtalet skickas in. - Finansiering och budget
Vid inköp av ny restaurangrörelse ska handlingar som styrker köpet och finansieringen bifogas, till exempel lånehandlingar, kontoutdrag. Du måste kunna visa varifrån pengarna kommer som du använt för köpet. En årsbudget ska presenteras. - Ritning
Ritning i A4-format över restaurangens alla utrymmen. Markera tydligt på ritningen var du tänker servera alkohol. Rita in hur bord etc. ska stå och antalet sittplatser vid borden. Markera med färgpenna. - Verksamhetsbeskrivning
Beskrivning av verksamhetens inriktning under dag- och kvällstid, exempelvis huvudsaklig målgrupp, öppettider, åldersgränser, lunchservering, á la carte, mat för avhämtning, eventuellt dansgolv, underhållning, ansvarig restaurangchef, försäljning av tobak. - Köpeavtal/arrendeavtal/franchise
Kopia av köpeavtal/arrendeavtal/franchiseavtal inklusive eventuella bilagor gällande den verksamhet som köpts/förvärvats. Avtalet ska vara undertecknat av samtliga parter. Detta gäller bara om ni tar över serveringsstället från en tidigare ägare. - Kunskap i alkohollagen
Intyg om kunskap i alkohollagen eller kopia på gällande serveringstillstånd. Har du inget intyg får du kontakta en tillståndshandläggare för att boka in tid för att skriva kunskapsprovet. - Hyreskontrakt eller ägarbevis för lokalen
Kopia av hyreskontrakt för lokal alternativt bevis om äganderätt till fastigheten. Hyresvärdens godkännande vid andrahandsuthyrning. Kontraktet ska vara underskrivet och alla sidor och bilagor ska bifogas. - Meny
Varierad meny med förrätter, huvudrätter och efterrätter ska presenteras. Om du använder en annan meny efter klockan 23.00 ska även detta skickas in. Alkoholfria alternativ ska finnas.
Från första kontakt till beslut
I kommunen jobbar vi för trygga restaurangmiljöer och restaurangägare som konkurrerar på schyssta och lika villkor. För alkoholservering krävs i de flesta sammanhang serveringstillstånd. Kraven regleras i alkohollagen och det är kommunens uppgift att utreda om kraven är uppfyllda. Alkohollagen är tydlig med att det är du som sökande som ska visa att du är lämplig för uppgiften.
- Boka möte
När du kontaktar oss och berättar att du vill ansöka om serveringstillstånd brukar vi föreslå ett möte där vi tillsammans går igenom processen samt vilka handlingar och uppgifter du behöver lämna tillsammans med din ansökan. - Gör ansökan
Ansök via vår e-tjänst. Förbered alla bilagor och bifoga med ansökan, så undviker du att behöva komplettera. Då går handläggningen av ditt ärende snabbare. Handläggningstiden varierar, men normaltiden för en ansökan om permanent serveringstillstånd är två månader från det att ansökan anses komplett. Ansökan behandlas första när den är komplett med alla handlingar och avgiften är betald. Kopia på kvitto på inbetald avgift bifogas med övriga ansökningshandlingar. - Yttranden från andra myndigheter
Kommunen skickar remisser (frågor) till andra myndigheter, främst polis, skatteverk och kronofogde. Andra aktuella myndigheter kan vara kommunens miljö- och hälsoskyddsenhet och räddningstjänsten. - Göra kunskapsprov
För att det ska vara möjligt att få serveringstillstånd ska den som söker visa att den besitter kunskap om svensk alkohollagstiftning. Detta görs oftast genom att den som söker får göra folkhälsomyndighetens kunskapsprov. Kommunen bokar tid med dig när det är dags. - Utredning
Kommunen granskar de handlingar du har lämnat samt remissvar och uppgifter från andra myndigheter. Vi besöker restaurangen för att se förutsättningarna för verksamheten. Alla uppgifter sammanställs i en utredning som visar om alkohollagens krav är uppfyllda. - Beslut
Av vad som framkommit under utredningen lämnar förvaltningen ett förslag till beslut. Beslut fattas av social- och arbetsmarknadsnämnden. - Bifall eller avslag
Om alkohollagens alla krav är uppfyllda kan serveringstillstånd beviljas. Ett tillståndsbevis skrivs ut och du kan börja servera alkohol. Om alkohollagens krav inte är uppfyllda kan serveringstillstånd inte beviljas. Om du inte är nöjd med kommunens beslut kan du överklaga det till förvaltningsrätten. Kommunen lämnar information om hur du gör detta.
Tillsyn
Kommunen och polisen gör regelbundet tillsyn hos de serveringsställen som har serveringstillstånd för att de lagar och regler som finns följs. Med tillsyn menas bland annat att kommunen granskar verksamhetens ekonomi, marknadsföring samt ordning och nykterhet på serveringsstället.
Avgifter
Ansökningsavgifter
Vid ansökan om serveringstillstånd tar kommunen ut en avgift som täcker den genomsnittliga faktiska kostnaden för att handlägga och pröva en ansökan. Avgiften är beslutad av kommunfullmäktige och utgår från självkostnadsprincipen, det vill säga den ska motsvara det arbete som kommunen lägger ned för att bereda ärendet.
Vid inkommen ansökan faktureras bolaget ansökningsavgift för serveringstillståndet. Fakturan ska betalas innan arbetet med ansökan kan påbörjas.
Ärendetyp | Andel (%) av prisbas-belopp: 52 500 kr | Avgift (kr) år 2023 |
---|---|---|
Stadigvarande serveringstillstånd | 25% | 13 125 kr* |
Stadigvarande serveringstillstånd | 25% | 13 125 kr* |
Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten | 20% | 10 500 kr* |
Tillfälligt serveringstillstånd till | 2,5% | 1 313 kr* |
Stadigvarande förändring av serveringstillstånd | 8% | 4 200 kr |
Återkommande tillfälligt serveringstillstånd till | 12,5% | 6 563 kr* |
Nyansökan inom 3 månader | 10% | 5 250 kr |
Tillfällig förändring i serveringstillstånd | 2,5% | 1 313 kr |
Pausservering | 8% | 4 200 kr* |
Ansökan från konkursförvaltare | 12,5% | 6 563 kr |
Provsmakning | 8% | 4 200 kr* |
Anmälan av lokal (catering) |
|
|
Anmälan kryddning sprit | 0% | |
Kunskapsprov nr 2 och nr 3 | 2% | 1 050 kr |
Förseningsavgift restaurangrapport | 1 000 kr |
*=Första kunskapsprovet (av tre) ingår i ansökan
Tillsynsavgifter
Kommunen tar ut en avgift för att täcka kostnaderna för tillsyn. I Köping är det restauranger där tillsynsbehovet är som störst som också får betala de högsta tillsynsavgifterna.
Tillsynsavgiften täcker arbetsuppgifter kring tillsynen, så som
- tillsynsbesök som görs på serveringsstället
- den inre tillsyn som görs av bolaget, t.ex. granskning av restaurangrapporter och årsredovisning
- service till dig som krögare, t.ex. Restaurangrådet Västra Mälardalen
- vägledning
- information om ansvarsfull alkoholservering
- administration, t.ex. arkivering och diarieföring
- samverkan med myndigheter, kommuner och andra instanser
- övriga kostnader knutna till kommunens verksamhet
Avgiften för tillsyn grundas på uppgifter som lämnas i restaurangrapporten. Den ska vara inlämnad 1 mars varje år. När samtliga rapporter är inlämnade och godkända beräknas tillsynsavgiften för respektive serveringsställe och faktureras från kommunen.
För att få servera alkoholhaltiga drycker behöver du oftast ett tillstånd från den kommun där serveringen ska ske. Servering av alkohol betyder att du säljer alkoholdrycker som ska drickas där du säljer dem. Som alkoholdrycker räknas exempelvis: vin, starköl, sprit och andra jästa alkoholdrycker som cider.
Om du har restaurang, pub eller likande behöver du ett stadigvarande serveringstillstånd.
Om du ska servera alkoholdrycker vid ett enstaka tillfälle kan du behöva ett tillfälligt serveringstillstånd. Gäller det ett arrangemang som är öppet för alla ska du söka tillfälligt serveringstillstånd för allmänheten.
Du behöver inte ha tillstånd för att servera alkohol om dessa tre punkter är uppfyllda:
- Serveringen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer
- Serveringen sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna
- Serveringen äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker. Tillställningen ska vara av privat karaktär, där kommersiella intressen saknas, till exempel en privat bröllops- eller födelsedagsfest. Detta gäller dock endast om festen sker i en lokal som inte har serveringstillstånd och som inte är registrerad som livsmedelslokal (personalmatsalar och liknande är undantaget).
Ja, det gör det. Så här fungerar det:
- Tillstånd för restaurang
Den typ av serveringstillstånd som är aktuell för restauranger kallas stadigvarande tillstånd. Tillståndet gäller så länge verksamheten uppfyller lagar, krav och regler för alkoholservering. - Tillstånd för catering eller festvåning
Även tillstånd för catering eller festvåningar kallas stadigvarande tillstånd och du söker på samma sätt som för restauranger. - Tillfälligt serveringstillstånd
Ett tillfälligt tillstånd varar under en begränsad tid eller vid ett enstaka tillfälle. - Tillfälligt tillstånd för slutet sällskap
Denna typ av serveringstillstånd kan vara aktuellt om du ska arrangera en personalfest eller föreningsfest vid ett enstaka tillfälle.
Om du är osäker på om ett arrangemang kräver serveringstillstånd kan du kontakta alkoholhandläggaren.
Alkohollagen säger att den som vill servera alkohol mot betalning i sin servering måste ha serveringstillstånd. Den bestämmelsen har tillkommit för att minska risken för skador och våld som annars kan ske om det finns mycket alkohol inblandad. Alkohollagen är en skyddslag och innebär att det ställs extra höga krav på dem som får tillstånd att servera alkohol, ett särskilt förtroende.
Servering av folköl kräver inte tillstånd, men måste anmälas till kommunen.
Sidansvarig:
Senast uppdaterad:
Kontakt
Radomir Gocic
ALKOHOL- OCH TOBAKSHANDLÄGGARE