Anpassad grundskola

Anpassade grundskolan är till för barn mellan 7 och 16 år som har en intellektuell funktionsnedsättning eller en förvärvad hjärnskada. Utbildningen ska ge kunskaper och en god grund för att kunna delta aktivt i samhället.

Om anpassad grundskola

Inom den anpassade grundskolan justeras skolan efter elevens förutsättningar och behov; den ska ge kunskaper, en grund för att aktivt kunna delta i samället, bidra till personlig utveckling och social gemenskap.

Anpassad grundskola omfattar även anpassad grundskola med inriktning (tidigare träningsskola). För bägge formerna gäller skolplikt i nio år.

Läroplanen är densamma som för grundskolan (Lgr 22), men anpassade grundskolan har egna kursplaner.

Eleven får utbildning i ämnen eller ämnesområden, eller en kombination av dessa. Utbildningen kan även omfatta ämnen enligt grundskolans kursplaner.

Anpassade grundskolor i Köpings kommun

Anpassad grundskola, läsa ämnen

Här går elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Kursplanen innehåller samma ämnen som för grundskolan. Skoldagen liknar på många sätt grundskolans, men praktiska ämnen har större utrymme. Undervisningen i svenska och matematik är central och integreras ofta i skolans praktiska ämnen.

Kursplanens innehåll

Kursplan omfattar elva ämnen; bild, engelska, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, matematik, musik, naturorienterande ämnen, samhällsorienterande ämnen, slöjd, svenska eller svenska som andraspråk och teknik.

Betyg ges från och med årskurs 6. Alla elever ska få ett intyg om att de genomfört sin utbildning. Vårdnadshavare kan begära att eleverna får ett studieomdöme.

Anpassad grundskola, läsa ämnesområden

Elever som inte läser ämnen kan läsa ämnesområden. Här går elever med medelsvår, svår och mycket svår intellektuell funktionsnedsättning.

Kursplanens innehåll

Kursplanen omfattar fem ämnesområden; estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, vardagsaktiviteter och verklighetsuppfattning. Modersmålsundervisning ingår i området kommunikation.

Undervisningen är praktisk och konkret utifrån dessa fem ämnesområden med syftet att ge varje elev förutsättningar för en god helhetsutveckling. Symboler och tecken används som alternativt eller kompletterande språk.

Betyg sätts inte för ämnesområden. Avstämning och utvärdering sker dock kontinuerligt utifrån uppställda mål.

Anpassade skolans värdegrund

All personal arbetar efter samma värdegrund som ska genomsyra anpassade skolan. Den tar bland annat upp områden kring respekt, trygghet, ansvar och förebild. Den ska presenteras för föräldrar och elever vid introduktion. Här kan du läsa den:

Anpassade skolans värdegrund Pdf, 99 kB.

Länklista

Om anpassad grundskola på skolverkets webbplats

Om anpassad gymnasieskola på Skolverkets webbplats

Specialpedagogiska myndigheten

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:

Kontakt

Anette Höjlin

REKTOR ANPASSAD SKOLA

Skogsbrynskolan och Nygårdsskolan samt anpassad gymnasieskola Nygårdsskolan

Robert Örling

REKTOR ANPASSAD SKOLA

Barnhemsgatan 55, Köping

Scheeleskolan och anpassad gymnasieskola på Ullvigymnasiet

Sidansvarig:

Senast uppdaterad: