Translate

Use Google translate to translate the web page. Kommunen takes no responsibility for the translations.

Lyssna

Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.

Cookies

På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.

Kontakt

Translate

Lyssna

DU ÄR HÄR

Ett mer digitalt försörjningsstöd – bättre för både anställda och invånare

Försörjningsstödet i kommunen har den senaste tiden blivit allt mer digitalt. Det har resulterat i smidigare service för sökande och mer tid över till socialt arbete för de anställda. Vi har besökt avdelningen Arbete och Försörjning på social- och arbetsmarknadsförvaltningen för att prata om hur digitalisering har underlättat för dem och våra invånare.

Inger Olsson och Fanny Severin, Verksamhetsområde arbete och försörjning, avdelningen för försörjningsstöd har fokuserat mycket på digitalisering den senaste tiden och har startat en digitaliseringsgrupp där frågor om digitalisering får ta utrymme.

Inger Olsson och Fanny Severin, Verksamhetsområde arbete och försörjning, avdelningen för försörjningsstöd har fokuserat mycket på digitalisering den senaste tiden och har startat en digitaliseringsgrupp där frågor om digitalisering får ta utrymme.

Vi har träffat Inger Olsson och Fanny Severin som båda jobbar med försörjningsstödet på Köpings kommun. Inger har jobbat här i tio år och är systemansvarig. Hon tar hand om deras system LifeCare, ser till att det är uppdaterat, anordnar utbildningar. Hon driver det digitala arbetet framåt.

– Hon är lite som spindeln i nätet, tycker jag, inflikar Fanny, som själv arbetar som socialsekreterare och har arbetat här i två år.

Fanny arbetar i systemen när hon ska ta beslut och handlägga ärenden. Hon arbetar även socialt för att främja en förändring hos sökande att de ska försörja sig själva.

Delaktigheten var en stor framgångsfaktor

– Vår ledning är positiv till digitalisering vilket har smittats av på oss medarbetare och det gör oss ännu mer motiverade till att jobba vidare med det, säger Fanny.

Båda instämmer att en stor nyckelframgång till den ökade digitaliseringen är att alla har fått vara delaktiga i arbetet. De som är lite mer intresserade har skapat en Digitaliseringsgrupp där de träffas och diskuterar hur de kan arbeta vidare med digitaliseringen.

Mer tid över till arbete som gör skillnad

Det nya digitala arbetssättet har sparat en massa tid tycker Fanny och Inger. Tid som annars hade gått till bland annat pappershantering och kontakt med människor som inte fyllt i sina ansökningar korrekt.

– Glömmer du fylla i ett fält i din ansökan i datorn så säger systemet ifrån. På så sätt spar vi tid genom att inte behöva kontakta personer med felaktigt ifylld ansökan, säger Fanny.

Istället kan Fanny och de andra socialsekreterarna fokusera på det sociala arbetet vilket främst innebär att människor ska bli självförsörjande.

”Våra sökande känner sig mer självständiga”

De som söker försörjningsstöd har överlag varit positiva till att kunna söka försörjningsstöd och följa sina ärenden digitalt. Nu behöver sökande inte anpassa sig efter den begränsande besöks- och telefontiden. Tid för att posten ska komma fram minskar också.

Senast idag sa en sökande till mig att hon kände sig mer självständig och att hon kände att hon fått ett förtroende. Vi vet att människor är ansvarsfulla. och vi tror på dem. Därför tror jag också att det medför en känsla hos sökande att de är mindre kontrollerade, även om vi fortfararande utför kontroller.

Möjligheten att följa sitt ärende digitalt har även ökat delaktigheten i besluten.

– De får beslutet samma ögonblick då vi trycker på knappen här i vårt system. Där kan de se vilket belopp och när pengarna kommer, säger Inger.

Digitala ansökningar kontrolleras slumpmässigt. Fanny och Inger drar liknelser med självscanning i mataffärer och poängterar att det är ett ömsesidigt förtroende som båda vinner på genom snabbare handläggning och mindre administration.

Mikrofonen som används för att underlätta textinmatning. "Den blir bättre och smartare ju mer man använder den", säger Fanny.

Mikrofonen som används för att underlätta textinmatning. "Den blir bättre och smartare ju mer man använder den", säger Fanny.

Nästa steg i utvecklingen – robotuträkningar och taligenkänning

Nyligen har de också infört vad de kallar för en robot, automatiserad beräkning. Det är ett tillägg i systemet LifeCare som automatiskt räknar ut och ger ett förslag på vad en sökande ska få utbetalt. I framtiden hoppas de att den ska kunna ge förslag på färdiga beslut som handläggaren får godkänna.

Vi är på tårna och vill hela tiden gå framåt, så jag ringde direkt till vår leverantör och sa att vi ville vara pilotkommun och vi är nu en av tre i landet.

Inger kan också stolt berätta att Köpings kommun är den enda kommunen i länet som erbjuder en digital ansökan för försörjningsstöd.

Försörjningsstödet och andra avdelningar på social- och arbetsmarknadsförvaltningen har även testat taligenkänningsverktyg. Med det kan du prata in text du vill infoga och ha kortkommandon för längre texter. Till exempel mallar, lagtexter eller annat som måste finnas det i beslut och dokument.

Sidansvarig:

Senast uppdaterad: 29 november 2019

Facebook
Kommunens LinkedIn-sida
Kommunens YouTube-kanal