Viktoriia och Sofie är språkvänner

Viktoriia har stått i kö med 50 andra nyanlända för att få en svensktalande språkvän. Nu äntligen har hon träffat Sofie. Språkvän är ett sätt att umgås över gränserna och ge nyanlända en bra start i Sverige.

Viktoriia och Sofie ser fram emot att lära sig mer av varandras kulturer.

Köpings kommun hjälper till att matcha nyanlända med personer som kan svenska och är etablerade i svenska samhället. Genom att bli språkvän lär sig nyanlända språket snabbare och de sociala koder som finns i vår kultur.

Viktoriia har länge sökt efter en språkvän

Viktoriia kommer ifrån Ukraina och kom till Köping för snart ett år sedan och studerar till undersköterska. Hon har väntat länge på att matchas ihop med en språkvän och nu äntligen matchades hon ihop med Sofie.

– Jag vill bli bättre på språket. Jag vill också prova på mer aktiviteter här i Sverige som jag inte har gjort förut. Jag ser fram emot att få promenera och bara prata om intressanta saker, säger Viktoriia.

Det här är andra gången Sofie anmäler sig för att vara språkvän, och båda två ser mycket fram emot att få ta del av varandras kulturer.

– Jag vill hjälpa till och det känns roligt att kunna göra det bara genom att vara svensktalande. Det är också så otroligt intressant att få lära sig mer av andra kulturer samtidigt som jag får försöka berätta om den svenska kulturen, säger Sofie.

Chans att få vänner för livet

Fatma Taki på Köpings kommun samordnar och matchar ihop språkvänner. Hon har flera exempel på guldskenshistorier där språkvänner har blivit vänner för livet.

– Jag brukar få samtal från personer som vill tacka mig för att jag ordnade så att de kunde träffas. Jag tycker fler ska ta chansen och bli språkvän, säger Fatma.

Behövs fler svensktalande som vill bli språkvänner

Idag är det för få svensktalande som har anmält sig för att vara språkvänner.

– Det är synd, för det är många nyanlända som står i kö för att få en språkvän och som är redo för att bli bättre på svenska, knyta sociala kontakter och bli en del av den svenska kulturen, säger Fatma.

Fatma säger också att de framförallt saknar svensktalande män som vill bli språkvänner.

– Det är många nyanlända män som gärna vill träffa en manlig språkvän, och jag önskar att fler svenska män anmäler sig för att bli språkvän.

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:

Köpings kommun

Köpings kommun
731 85 Köping

Telefontider
Måndag-torsdag: 8.00-17.00
Fredag: 8.00-16.00
Lunchstängt: 12.00-13.00

Vid helgdagar och klämdagar kan vi ha ändrade öppettider, du hittar dem via den här länken