Specialpedagogens huvudsakliga uppgift
- arbeta för de elever som är i behov av särskilt stöd.
- ha ett nära samarbete med skolans ledning och har därmed god möjlighet att påverka resursfördelningen på skolan.
- ta emot anmälningar om elevärenden från skolpersonal och föräldrar, informerar elevhälsoteamet om nya elevärenden, deltar i utredningsarbete och elevhälsokonferenser och följer upp åtgärder som beslutats.
- vara ett stöd för skolans personal och föräldrar i pedagogiska frågor. Det kan handla om att förebygga, kompensera eller om alternativa arbetsmaterial.
- ha enskild undervisning med elever i läsinlärning och avkodningsmetoder (Rydaholmsmetoden).
- vid behov göra pedagogiska utredningar och
ansvarar för att kommunens obligatoriska diagnoser genomförs.
TAKK- utbildarens huvudsakliga uppgift
- kunskap och kontaktperson om hörselnedsätttning
- hörseltekniska hjälpmedel
- visuellt stöd; teckenspråk, tecken som alternativ kommunikation, ritprat, bildstöd
Sidansvarig:
Senast uppdaterad: