Specialpedagog, lärare i kommunikation och logoped

Specialpedagogiska uppdrag

 

Inom anpassad skola arbetar speciallärare, lärare i kommunikation och logoped i samverkan. Nedan visas exempel på uppdrag:

  • arbeta för de elever som är i behov av särskilt stöd.
  • ha ett nära samarbete med skolans ledning och har därmed god möjlighet att påverka resursfördelningen på skolan.
  • ta emot anmälningar om elevärenden från skolpersonal och föräldrar, informerar elevhälsoteamet om nya elevärenden, deltar i utredningsarbete och elevhälsokonferenser och följer upp åtgärder som beslutats.
  • vara ett stöd för skolans personal och föräldrar i pedagogiska frågor. Det kan handla om att förebygga, kompensera eller om alternativa arbetsmaterial.
  • ha enskild undervisning med elever i läsinlärning och avkodningsmetoder (Rydaholmsmetoden).
  • vid behov göra pedagogiska utredningar och ansvarar för att kommunens obligatoriska diagnoser genomförs.
  • kunskap och kontaktperson om syn- och hörselnedsättning.
  • syn- och hörseltekniska hjälpmedel.
  • visuellt stöd; teckenspråk, tecken som alternativ kommunikation, ritprata, bildstöd.

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:

Kontakt

Ann Louise Björling

LÄRARE I KOMMUNIKATION

Ingrid Brandqvist

LOGOPED

Marjo Rantala

SPECIALLÄRARE