Ajankohtaista

Tervetuloa Köpingin kunnan suomenkielisille sivuille. Sivuilla löydät tietoja suomen kielen hallintoalueesta ja Köpingin kunnan palveluista.

Tammikuun 1. päivänä 2010 Ruotsissa astui voimaan laki, joka suojaa kansallisten vähemmistöjen ja vähemmistökielien asemaa. Lain voimaan astuessa Köpingin kunnasta tuli suomen kielen hallintoalue. Suomen kielisenä hallintoalueena kunnalla on erityisiä velvoitteita suomen kielen aseman vaalimiseksi. Näin ollen ruotsinsuomalaisilla on oikeus käyttää suomen kieltä asioidessaan kunnan virastoissa.

Heillä on myös oikeus saada esikoulutoimintaa ja vanhustenhoitoa suomen kielellä. Kansallisia vähemmistöjä ja vähemmistökieliä koskeva laki vahvistaa kansallisten vähemmistöjen oikeuksia ja tukee vähemmistöryhmien oman kielen ja kulttuurin säilyttämistä ja kehittämistä. Ruotsin kansalliset vähemmistöt ovat torniolaaksolaiset, juutalaiset, romanit, saamelaiset ja ruotsinsuomalaiset. Kansalliset vähemmistökielet ovat meänkieli, jiddiš, romani chib, saame ja suomi.

Vähemmistölaki

Ruotsinsuomalaisten valtuuskunta

Kansallisten vähemmistöjen kotisivu

Kielineuvosto

Tukholman lääninhallitus

Tietoa kunnasta

Köpingin kunnassa on noin 26 000 asukasta, lähes 18 prosentilla on Suomeen jonkinlainen yhteys. Köping tarjoaa kaikkea sitä mikä tekee elämästä nautittavan ja mikä helpottaa arkipäivää. Köping sijaitsee maantieteellisesti keskeisellä paikalla Ruotsissa, mikä on tärkeää sekä työn että vapaa-ajan kannalta. Västerås, Eskilstuna ja Örebro ovat puolen tunnin matkan päässä ja Tukholmaan on noin tunnin matka.

Kunnan organisaatio

Köpingin kunnalla on noin 2 300 työntekijää. Kunnassa toimii poliittisin perustein valittu kunnanhallitus ja 5 lautakuntaa, johon kuuluu 8 virastoa.

Virastot

• Kunnanjohtovirasto