När äldreomsorgen och socialpsykiatrin började samarbeta vann alla

Jag är på plats på Nygårdens äldreboende för att spana in deras nya akvarium som invigs. Men berättelserna jag får med mig målar en bild av korsbefruktning mellan kommunens breda verksamheter när den är som bäst. Ur ett samarbete mellan äldreomsorg och socialpsykiatri har det kommit meningsfull sysselsättning, guldkant på tillvaron så väl som språkträning.

En grupp från socialpsykiatrin, alltså en typ av daglig verksamhet för den med psykisk ohälsa, har ordnat med att få till ett akvarium på Nygårdens särskilda boende, och igår invigdes det med bandklippning och allt. Björn, som bor på Nygården och ska ansvara för att mata fiskarna, berättar för mig om var fiskarna naturligt hör hemma i Sydamerikas floder.

Det nyinvigda akvariet. Monica Qwisén berättar om arbetet.

En riktig fullträff

Men berättelsen är så mycket större än ett litet akvarium. Samarbetet mellan Nygården och socialpsykiatrin är en riktig fullträff. Mattias Karlsson som ingår i ”Nygårdsgruppen” berättar om hur arbetet hjälpt honom.

– Jag har varit på många verksamheter tidigare och slutat nästan direkt. Men det här är den absolut bästa! Jag har gjort framsteg i mitt mående.

Mattias är också en av dem som tagit lite extra ansvar för att stötta Aya Matouk som arbetar på Nygården i att bli bättre på svenska.

– Aya arbetar hos oss på en så kallad extratjänst, berättar Anne Tjernberg som är enhetschef på Nygården. Hon började 2017 och vi har satt som mål att hon ska vara anställningsbar efter de två år som hon har hos oss via Arbetsförmedlingen.

Det som saknades för att Aya skulle bli klockren i sitt arbete var att bli tryggare och bättre i det svenska språket.

Aya Matouk och Märta Norén, en av de boende på Nygården.

För blyg för att prata tidigare

– Jag kom till Sverige 2013 från Syrien, berättar Aya. Jag har läst vård och omsorg på Lernia, men har känt mig väldigt blyg i att prata svenska med personalen och de som bor här.

I samarbete med Nygårdsgruppen började Aya träna upp sin svenska genom att varje vecka läsa cirka en kvart ur en svensk bok för gruppen. Gruppen hjälper till med att rätta när det blir fel och stötta Aya.

– Hon är väldigt ambitiös, säger Mattias. Man kan se att hon strukit under ord hon inte förstår i boken, och hon tränar hemma.

Över julen ska Aya få ta tjänstledigt från extratjänsten och prova att arbeta på en riktig anställning hos Vård & Omsorg. Ett test för att se hur långt hon kommit och om det kanske är dags att gå över till en anställning hos kommunen permanent.

– Jag trivs väldigt bra på Nygården! Berättar Aya. Och min dotter har faktiskt också valt vård och omsorg nu när hon går på gymnasiet.

Tomas Lundblad i Nygårdsgruppen.

Sätter guldkant på tillvaron

Tomas Lundblad, Anna Berggren och Kristina Eriksson ingår också i Nygårdsgruppen och håller med Mattias om att det är en väldigt bra verksamhet. De jobbar mycket med att sätta lite guldkant på tillvaron för de boende, genom att göra sådant som personalen ofta inte hinner med.

– Vi har tagit hand om utegården till exempel, berättar Marita Thunberg som är arbetsterapeut med ansvar för gruppen. Och förra året sydde vi massor av julgardiner.

Gruppen drivs genom Knytpunkten, som är kommunens öppna verksamhet inom socialpsykiatrin.

– Det finns även andra uteverksamheter, berättar Monika Qwisén som också arbetar inom socialpsykiatrin och hjälper till med Nygårdsgruppen. Bland annat har vi ett café några dagar i veckan på kompetenscentrum.

Nygårdsgruppen delar ut godisstrutar till de boende.

En succé som efterfrågas

Nygårdsgruppen har blivit en succé, och det står fler i kö än de kan ta in.

– Vi började för ett drygt år sedan och då var vi här en dag i veckan, säger Marita. Nu är vi här två dagar i veckan och har en full grupp.

Man kan nämligen inte ta in fler än sex personer, eftersom gruppen arbetar tillsammans med Monica eller Marita hela tiden. Men på sikt när medlemmarna börjar känna sig mer säkra och utvecklas kan de börja ta mer eget ansvar. Och det finns ju fler äldreboenden i kommunen – kanske kan ett så lyckat koncept går att få till på fler ställen?

– Ni är så värdefulla, uppmuntrar Anne gruppen. Det finns inte ord för att beskriva hur mycket ni tillför!

Ett av alla fina julpynt i restaurangen på Nygården.

Köpings kommun

Köpings kommun

Måndag-torsdag: 8.00-17.00
Fredag: 8.00-16.00