Ansök om vård- och omsorgsinsatser

Många av våra tjänster, både för äldre och personer med funktionsnedsättningar, är behovsbedömda. Denna bedömning kallas ofta biståndsbedömning eller behovsprövning.

Kontakta biståndshandläggare för att få stöd

För att få stöd med exempelvis hemtjänst, särskilt boende, boendestöd, kontaktperson eller annan service enligt Socialtjänstlagen (SoL) som underlättar din vardag, behöver du ta kontakt med en biståndshandläggare. Detta gäller även om du har en funktionsnedsättning och behöver stöd enligt Lagen om särskilt stöd och service (LSS). Biståndshandläggaren är också den du kontaktar om du önskar förändra ett befintligt beslut.

Det är du själv eller din företrädare (t.ex. god man, förvaltare eller någon som har din fullmakt) som ansöker om stöd via biståndshandläggaren.

Ansökan kan göras skriftligt, muntligt eller genom e-tjänst.

Färdtjänst/Riksfärdtjänst

Om du har en långvarig funktionsnedsättning som gör det svårt för dig att förflytta dig på egen hand eller med kollektivtrafik, kan du ansöka om färdtjänst. Du måste vara folkbokförd i kommunen för att kunna söka och ansökan görs alltid i den kommun där du bor.

Funktionsnedsättningen måste vara bestående i mer än tre månader och ska kunna styrkas med ett läkarintyg eller särskild utredning. Ålder i sig ger inte rätt till färdtjänst. Tillståndet kan beviljas för en viss tidsperiod eller tills vidare. Färdtjänst beviljas enligt "Lag om färdtjänst" (SFS 1997:736).

Information och ansökan

Om du inte vet vilket stöd som finns kan du läsa om de tjänster vi erbjuder för äldre och personer med funktionsnedsättningar här på våra webbsidor. Du kan också ta kontakt med teamledarna på enheten eller en biståndshandläggare. Om du vill ansöka om stöd hittar du ansökningsblanketter och e-tjänst här:

Till blankettsidan

Till e-tjänst för ansökan

OBS! Den som ansöker om stödet måste loggas in med egen e-legitimation (bankID eller Freja eID+). Du kan alltså inte ansöka åt en anhörig som saknar e-legitimation.

Du får kontakt inom 7 dagar

När din ansökan har kommit in ska du få kontakt med en handläggare inom 7 dagar och beslutet ska vara klart inom tre månader, men oftast går det mycket fortare.

Det är vid komplicerade utredningar, eller om det saknas underlag som det kan ta längre tid.

Anhörigbehörighet - att ansöka åt en närstående

Det är oftast den som själv behöver tjänsten som ska fylla i och skriva under ansökan. Det finns dock tillfällen då anhöriga kan ansöka åt en närstående, genom så kallad anhörigbehörighet. Den du ansöker åt måste då sakna beslutsförmåga, vilket innebär att personen inte längre kan förstå relevant information, överväga sina alternativ och fatta beslut utifrån dessa. Du kan med stöd av anhörigbehörigheten inte ansöka om särskilt boende.

Om anhörigbehörighet

Kontakta biståndsenheten

För att komma i kontakt med biståndsenheten ringer du:

0221-254 41

Du kommer få sex olika knappval att välja på:

  1. Handläggare inom äldreomsorg eller socialpsykiatri
  2. Handläggare inom LSS
  3. Handläggare som planerar hem från sjukhus
  4. Handläggare gällande färdtjänst
  5. Samordnare av kontaktperson och stödfamilj
  6. Om du är osäker på vilket område din fråga gäller eller om du vill prata med telefonist

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:

Kontakt

Sanna Miltenburg

Biståndschef

Emina Suljic

Teamledare

Fedrik Hellman

Teamledare

Biståndsenheten

Vård och omsorg

Nibblesbackevägen 17, Köping

Postadress
Köpings kommun
Vård och omsorg
731 85 Köping

Öppettider
måndag-torsdag 8.00-16.00
fredag 8.00 - 15.00
Lunchstängt 12.00-13.00

Telefontid
måndag - fredag 8.30-9.30
efter telefontid finns röstbrevlåda.

Helger och röda dagar stängt.