Konsumentrådgivning

Konsumentrådgivningen hjälper dig som konsument och ger råd och information i situationer där du behöver veta mer. Konsumentrådgivningen är avgiftsfri för dig som bor i Köping.

Hos konsumentrådgivaren kan du få:

  • Information om vilka regler och lagar som gäller
  • Råd och information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument
  • Råd och fakta inför viktiga köp
  • Råd och hjälp vid tvister
  • Information om reklamationshantering med mera

Konsumentverket kan du läsa om konsumenträtt, de vanligaste frågorna och nyheter. Där kan du även läsa och beställa broschyrer och andra publikationer och ladda ner formulär. Exempel på formulär är Hantverkarformuläret 14, en avtalsmall som du kan använda när du anlitar hantverkare/entreprenör för till exempel reparationer, ombyggnadsarbeten och inrättande av enskilt avlopp. Har du frågor om enskilt avlopp kan du läsa mer på sidan Enskilt avlopp.

Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument svarar på dina frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer, hållbara val och annat du behöver hjälp med. Det finns flera vägar att kontakta Hallå konsument: besök webbplatsen, ring, mejla eller chatta med en vägledare.

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 24 mars 2017


Tillgänglighet

Köpings kommun | 731 85 Köping | Organisationsnr: 212000-2114 | telefon 0221-250 00 | E-post: kopings.kommun@koping.se