Om den nya soialtjänstlagen

Den nya socialtjänstlagen fokuserar på en helhetssyn och jämlikhet. Den betonar ökad tillgänglighet, förebyggande insatser och noggrann uppföljning för att förbättra kvaliteten och effektiviteten inom socialtjänsten.

Ny lag ska sänka trösklar

Den nya socialtjänstlagen syftar till att göra socialtjänsten mer förebyggande, tillgänglig och kunskapsbaserad. Målet är att sänka trösklarna och ge socialtjänsten verktyg för att erbjuda insatser på ett enklare sätt, samt arbeta förebyggande innan problem uppstår eller förvärras.

Lagen lyfter även fram jämställdhet, vilket innebär att socialtjänsten ska arbeta för både jämlika och jämställda levnadsvillkor. Arbetet ska dessutom ske med extra fokus på samverkan, planering och effektiv användning av resurser.

Den nya socialtjänstlagen förblir en ramlag men lägger större vikt vid helhetssyn i stället för att fokusera på olika grupper. Barnets bästa ska fortsatt beaktas, och barnrättsperspektivet förstärks och tydliggörs på flera områden.

Tre saker behöver ske innan lagen träder i kraft

Lagrådsremiss, proposition och beslut i riksdagen

1. Lagrådsremiss

Den 4 juli 2024 fattade regeringen beslut om en lagrådsremiss om den nya socialtjänstlagen. En lagrådsremiss är ett utkast till lag. Lagrådsremissen skickades till Lagrådet som sett över att den nya lagen inte strider mot några andra lagar. Den 30 september yttrade sig Lagrådet över remissen.

Remissen innehåller förtydligade fokusområden för en hållbar socialtjänst. De områdena är:

  • Förebyggande och lätt tillgänglig
  • Insatser ska ges på enklare sätt
  • Planera insatser med fokus på förebyggande
  • Kunskapsbaserad, god kvalitet
  • Tydligt barnperspektiv
  • Jämställda och jämlika levnadsvillkor
  • Värdigt liv, välbefinnande

2. Proposition

Efter att regeringen bearbetat lagrådets synpunkter tar de fram en proposition. En proposition är ett färdigt förslag till lag som skickas till riksdagen för beslut. Regeringen lämnade propositionen till riksdagen den 28 januari 2025.

3. Beslut i riksdagen

Riksdagen fattar beslut våren 2025.

Fokusområden

Socialtjänsten ska enligt den nya lagen arbeta mer utifrån vissa fokusområden.

Fokusområdena och deras betydelse

Förebyggande och lättillgänglig

Det förebyggande arbetet inom socialtjänsten blir ett lagkrav. Socialtjänsten ska arbeta förebyggande inom alla områden för att tidigt kunna hjälpa människor innan problemen växer. Genom tidiga insatser kan behovet av mer ingripande vård- och omsorgsinsatser skjuts fram, eller i bästa fall aldrig uppstår.

Socialtjänsten ska också vara lättillgänglig och finnas nära invånarna, både fysiskt och digitalt. Det ska vara enkelt att komma i kontakt med socialtjänsten, och den enskilde ska mötas av ett gott bemötande och personal med rätt kompetens.

Insatser ska ge på enklare sätt

Socialtjänsten ska ha en helhetssyn kring människan och erbjuda insatser som är individanpassade, tidiga och lättillgängliga. Med den nya lagen kan socialtjänsten nu erbjuda fler insatser utan att behöva göra en individuell behovsprövning, vilket gör att hjälpen kan ges innan problemen har växt sig stora.

Planera insatser med fokus på förebyggande

Socialtjänsten ska ta ansvar för planering av insatser för fler grupper än de som omfattas av dagens lagstiftning, som fokuserar på äldre och personer med funktionsnedsättning. Målet är att skapa en lättillgänglig socialtjänst för alla invånare, där det förebyggande arbetet och tidiga insatser spelar en central roll. Samverkan inom och utanför kommunen blir avgörande för att uppnå detta.

Kunskapsbaserad och god kvalitet

Socialtjänsten ska vara kunskapsbaserad och hålla hög kvalitet. Socialtjänsten ska säkerställa att bästa tillgängliga kunskap styr arbetet inom de olika verksamhetsområdena. Till exempel måste en person som söker hjälp hos socialtjänsten kunna lita på att insatserna har önskad effekt och att de grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet. Precis som idag ska socialtjänstens verksamhet vara av god kvalitet, och kvaliteten ska löpande följas upp, utvecklas och säkras.

Tydligt barnperspektiv

Barnrättsperspektivet stärks på flera punkter. Exempelvis vid bedömning av barnets bästa ska hänsyn tas till barnets åsikter. Dessutom ska barnet få kontinuerlig information som är anpassad efter ålder, mognad och individuella förutsättningar, och det ska säkerställas att barnet har förstått informationen.

Jämställda och jämlika levnadsvillkor

Med den nya lagen ska socialtjänsten inte bara främja jämlika utan även jämställda levnadsvillkor. Det innebär att flickor, pojkar, kvinnor och män ska bemötas och få insatser utifrån sina behov, inte baserat på stereotypa könsbilden. Genom att fokusera mer på jämställdhet kan socialtjänsten bli bättre på att upptäcka omotiverade skillnader och se till att dessa inte bevaras eller förstärks.

Värdigt liv och välbefinnande

Äldreomsorgens värdegrund blir ett övergripande mål för hela socialtjänsten, även ekonomiskt bistånd. Socialtjänsten ska arbeta för att varje individ ska kunna leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Med ett värdigt liv menas bland annat självbestämmande, respekt för privatliv, delaktighet och ett gott bemötande.

Information på flera språk

För att läsa informationen på flera språk, använd översättningsfunktionen Translate högst upp på sidan. I mobilläge, klicka på den rosa menyn uppe till höger för att komma åt funktionen.

Vi ansvarar inte för eventuella översättningsfel då översättningen sker automatiskt via Google Översätt.

Kontakta oss

Vid frågor eller synpunkter på den nya socialtjänstlagen och kommunens förberedelsearbete är du välkommen att kontakta oss.

  • Vid frågor om individ och familj, kontakta Vicktoria Sandström, verksamhetsutvecklare på social- och arbetsmarknadsförvaltningen.
  • Vid frågor om äldreomsorg, kontakta Eva Saaw, kvalitetschef på vård- och omsorgsförvaltningen.

Information publiceras löpande på sidan.

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:

Kontakt

Social & Arbetsmarknad

Vid frågor om individ och familj

Vicktoria Sandström

VERKSAMHETSUTVECKLARE

Nibblesbackevägen 17, Köping

Vård & Omsorg

Vid frågor om äldreomsorgen

Eva Saaw

KVALITETSCHEF

Nibblesbackevägen 17, Köping