Publicerad 2019-09-05

Stöd & omsorg

Nya möjligheter att ge trygghet genom välfärdsteknik

Jessica von Alten, systemförvaltare på Vård & Omsorg

En upphandling som tagit nästan 2,5 år att ro i hamn – är det verkligen värt att fira? Ja, det tycker Jessica von Alten som varit kommunens representant i att få till skott en ny upphandling om trygghetslarm. Och så väldigt mycket mer än trygghetslarm, inser jag under samtalets gång.

Första vändan av arbetet gjorde hon själv, men insåg att det var läge att backa och ta ett omtag med mer kunskap i bagaget. Då hakade ”KAKS” på, alltså förutom Köping även Arboga, Kungsör och Surahammar. Men när man var nästan klara, och till och med gått ut med upphandlingen, fick man backa igen. Det fanns för många viljor och risken för överprövning var stor. En risk man vill hålla så låg som möjligt för att kunna få bra utfall på upphandlingen.

Så, en tredje vända påbörjades tillsammans med Arboga kommun. Och nu hittade man rätt.

– Vi har definitivt olika arbetssätt kommunerna emellan, men vi har lyckats forma det till en riktigt bra upphandling, säger Jessica.

Det senaste inom tekniken

Vad är det man är så nöjd med?

I den nya upphandlingen kommer kommunen att hyra utrustningen istället för att köpa. På så sätt kommer vi att hela tiden kunna ta del av det senaste inom teknikområdet, förutom att det inte spills några pengar på inköp som sen inte används.

Dessutom kommer vi nu få en och samma leverantör av nästan all välfärdsteknik inom vård och omsorg.

– Med en leverantör kommer man kunna se både larm och planering i en och samma app till exempel. Det blir enklare för alla, och förhoppningsvis mindre logistik.

På tal om det berättar Jessica hur det var när hon själv började jobba med larm i början av 2000-talet.

– Namn och adress kunde du bara se om du skrev ut ett papper på kontoret. Var du på språng fick du en kod i telefonen som du var tvungen att åka till kontoret och kolla upp. I värsta fall var du i Himmeta på ett larm, var tvungen att åka in till Köping och kolla larmkoden, och så visade det sig att det var en adress till i Himmeta…

Fler typer av larm och hjälpmedel

Vad det är för teknik vi i dagsläget kommer få tillgång till berättar Jessica:

– Förutom de klassiska trygghetslarmen kan vi förskriva positioneringslarm, trygghetskameror, GPS-klocka, säng- och golv-sensorer… Och så kommer vi få tillgång till nyckelfri teknik.

Vi får backa lite. Vad är allt det här?

Ett positioneringslarm innebär att personalen kan se var personen är när den larmar. Finns behovet kan larmet även gå automatiskt när personen faller.

Trygghetskameror har vi redan i kommunen, men det har tidigare kallats ”nattro” och bara använts för tillsyn på natten. Du får helt enkelt kameror hemma som visar ögonblicksbilder vid på i förväg uppgjorda tider. Ett sätt att få tillsyn utan att bli störd i vardagen eller sömnen.

GPS-klocka är som en liten (begränsad) mobiltelefon på handleden. Personalen kan hitta dina koordinater, och du kan själv larma eller ringa personalen om du virrat bort dig.

Säng- och golvsensorer larmar om du är uppe och rör dig på natten, så att personalen kan vara observanta och förhindra exempelvis fallolyckor.

Självständighet utan otrygghet

Och så det där med nyckelfritt.

– Till att börja med kommer vi införa det på våra särskilda boenden (äldreboenden och demensboenden), säger Jessica. Men vi hoppas på att det ska bli en del av hemtjänsten också på sikt.

Med den nyckelfria lösningen låser personalen upp bostaden med telefon eller bricka. När dörren låser upp sig loggas tid och vem det är som låst upp. Med den tekniken slipper man garanterat problemen Jessica upplevde i början av 2000-talet: om man befinner sig i Himmeta och får ett nytt larm kan man genast se vem som larmar, och om den personen också bor i Himmeta skulle man kunna åka direkt dit och låsa upp med mobilen, utan att först behöva hämta en nyckel på kontoret. Men där är vi alltså inte än.

– Fördelarna med välfärdstekniken är att det ger mer självständighet utan att tumma på tryggheten, berättar Jessica. Det blir också enhetligt och kvalitetssäkrat på ett annat sätt med det nya avtalet.

Börjar att installera larm på boenden

Upphandlingen blev klar i måndags, och förhoppningsvis är allt färdigt för att sätta igång första oktober. Första steget i implementeringen är att utrusta de boenden som har störst behov av nya larm.

Och så måste vi lägga till att allt som rör välfärdsteknik är behovsprövat av biståndshandläggare. Men det är fantastiskt att det finns när behovet uppstår.

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 05 september 2019


Tillgänglighet

Köpings kommun | 731 85 Köping | Organisationsnr: 212000-2114 | telefon 0221-250 00 | E-post: kopings.kommun@koping.se