Årets pedagogiska priser är utdelade och vinnarna är…

Vinnarna av Stora pedagogiska priset: Anna-Karin Tornemo & Thomas Edblom som båda är lärare på Kompetenscenter. Vinnaren av Pedagogiska priset för digitalisering: Johanna Wallstedt, förskollärare på Skogsborgens förskola.

De pedagogiska priserna ska uppmuntra och förstärka goda insatser och att sprida kunskaper om framstående pedagogiska exempel inom kommunen. I år har Thomas Edblom och Anna-Karin Tornemo på Kompetenscenter tilldelats Stora pedagogiska priset och Johanna Wallstedt på förskolan Skogsborgen mottog Pedagogiska priset för digitalisering.

Två olika priser - tre vinnare

Varje år delar Köpings kommun ut två olika pedagogiska priser för att uppmärksamma goda insatser och för att inspirera till utveckling inom undervisning. Stora pedagogiska priset ger en vinstsumma på 25 000 kr och Pedagogiska priset för digitalisering ger en vinstsumma på 15 000 kr. Pengarna kan till exempel användas till fortbildning eller studiebesök. I år beslutade priskommittén om två vinnare av Stora pedagogiska priset som då fick dela på vinstsumman på 25 000 kr (12 500 kr).

Anna-Karin Tornemo & Thomas Edblom som båda är lärare på Kompetenscenter.

Vinnarna av Stora pedagogiska priset

Anna-Karin: Motiverar genom skratt, relation och samtal

Ena vinnaren av Stora pedagogiska priset är Anna-Karin Tornemo som är lärare inom samhällskunskap och religion på Kompetenscenter. I motiveringen lyfts Anna-Karins förmåga att arbeta med helheten och att hon lyckas motivera sina elever genom skratt, relation och samtal.

- Varje dag lär jag mig nya saker av mina elever. Den mångfald som Komvux utgör med en mycket heterogen elevgrupp är oerhört dynamiskt att arbeta med i SO-ämnen. Elevernas blandade åldrar och livserfarenheter gör undervisningen rik och varierad där eleverna kan lära av varandra. Det mötet är fantastiskt att få ta del av, säger Anna-Karin.

Thomas: Lugn och tydlig som skapar trygghet

Andra vinnaren av Stora pedagogiska priset är Thomas Edblom som är lärare inom matematik på Kompetenscenter där han också håller i orienterings- och repetitionskurser i matematik. I motiveringen lyfts Thomas lugn och tydlighet som bidrar till att eleverna känner sig trygga samt hans förmåga att ge förklaringar utifrån var eleven befinner sig i ämnet.

- Det är fantastiskt att se resan som många utav eleverna gör. Från att ha glömt det mesta och ha dåligt självförtroende i matematik så sätter de upp mål och kämpar för att till slut klara kursen. Att se deras självförtroende växa och att de till och med kan tycka att matematik är roligt är väldigt givande för mig som lärare, säger Thomas.

Johanna Wallstedt som är förskollärare på Skogsborgens förskola.

Vinnaren av Pedagogiska priset för digitalisering

Pedagogiska priset för digitalisering tilldelades i år Johanna Wallstedt som arbetar som förskollärare på Skogsborgens förskola. Hon arbetar med barn i åldrarna 3–5 år och använder sig av digitala verktyg för att göra undervisningen roligare och mer inspirerande för barnen.

- Genom det digitala så får jag en större verktygslåda och möjlighet att göra på olika sätt samt så kan jag enklare anpassa undervisningen utifrån barngruppen, säger Johanna.

Fantasi och källkritik med hjälp av Greenscreen

I motiveringen lyfts Johannas arbete med Greenscreen som är ett verktyg som används för att ändra bakgrunden på tagna bilder eller filmklipp. Med tekniken så kan Johanna tillsammans med barnen fantisera fram sagor och äventyr samt diskutera källkritiska frågor.

- Att använda barnen själva i förhållande till olika föremål eller bakgrunder och att ha med de i skapandeprocesser har varit en bra ingång för att börja reflektera över vad som är rimligt eller inte. Det har också gjort att vi har haft roliga upplevelser ihop som skapar en positiv vi-känsla, säger Johanna.