Cookies

På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies

Translate

Use Google translate to translate the web page. Kommunen takes no responsibility for the translations.

Lyssna

Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.

VÅRA ANDRA WEBBAR

Kontakt

Translate

Lyssna

Våra andra webbar
DU ÄR HÄR
  • Startsida
  • [2019-11-19] Förskolans elcyklar sätter snurr på språkutvecklingen

Förskolans elcyklar sätter snurr på språkutvecklingen

19 november 2019

De sex barnen sjunger i kör på väg ut till ett nytt cykeläventyr. Tre nyinköpta elcyklar ger barnen på förskolan Trollsländan nya upplevelser. Personalen märker redan efter en månad att barnens språk utvecklas.

- Vi cyklar runt, jag blir glad av det, säger Masud, 4 år. Vi cyklade till en lekplats och såg ekorrar.

Ja, de tre elcyklarna med plats för sex barn i varje har blivit en succé på förskolan Trollsländan, som ligger på Nygård. Barnen längtar efter varje cykeltur.

"En stor del är deras språkutveckling"

- De tycker det är jätteroligt och pratar mycket om det också, säger Anna Pettersson, förskollärare på Trollsländan. De får upplevelser från hela stan och man får in så mycket mer i det än att bara leka: de sitter som i en ring och pratar med varandra hela tiden.

Hon fortsätter:

- Målet är att barnen ska få se andra delar av stan och få andra uppleveser. En stor del är deras språkutveckling, att man får prata om saker som man ser och upplever, får en dialog och använder språket. När vi har kommit tillbaka kan vi rita eller måla det som de har upplevt.

Varje cykel har plats för sex fastspända barn. Cyklarna har eldrift som hjälper till exempelvis i uppförsbackar.

Varje cykel har plats för sex fastspända barn. Cyklarna har eldrift som hjälper till exempelvis i uppförsbackar.

Barnen delar cykelupplevelser

Varje barn får följa med på cykeltur minst en gång i veckan och alltid i samma grupp med barn, så att de kan dela samma upplevelser med varandra. Redan efter en månad har Anna Pettersson sett en skillnad hos barnen:

- De pratar mycket mer med varandra, de pratar om det som de har upplevt. De sjunger mycket också - när de inte har något att prata om så sjunger de. Och när vi är här på förskolegården så har de en annan dialog och ett annat samspel.

Finansieringen av de tre elcyklarna har blivit möjlig tack vare ett statsbidrag, som också möjliggör att anställa en vikarie på halvtid när flera av barnen är ute på cykeltur.

Anna Pettersson är förskollärare på Trollsländan sedan fyra år tillbaka. Innan har hon arbetat många år på förskolan Bofinken.

Anna Pettersson är förskollärare på Trollsländan sedan fyra år tillbaka. Innan har hon arbetat många år på förskolan Bofinken.

Utvecklar relationen mellan vuxen och barn

Susanne Wall, biträdande rektor på Trollsländans förskoleenhet, fick idén med cyklarna efter att ha fått inspiration från Malmö stad, som har liknande cyklar.

-Syftet är att utveckla den pedagogiska relationen mellan vuxen och barn. Samtidigt får också barnen nya erfarenheter när de cyklar, de får se andra delar av stan, säger Susanne Wall och fortsätter:

- De kommer iväg mycket längre än när de går med barnen och får ett bra tillfälle för taltid när de har barnen framför sig. De kan ha fokus på samma saker, som färger, längder, antal; det blir ett pedagogiskt samtal.

Anna Pettersson håller med och tillägger:

- Du kan verkligen ha 100 procent fokus på barnen. Sedan är det kul också att se hur barnen lär sig saker.

Sex barn får plats i varje cykel. Under turerna pratar barnen med varandra eller sjunger tillsammans.

Sex barn får plats i varje cykel. Under turerna pratar barnen med varandra eller sjunger tillsammans.