Cookies

På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies

Translate

Use Google translate to translate the web page. Kommunen takes no responsibility for the translations.

Lyssna

Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.

VÅRA ANDRA WEBBAR

Kontakt

Translate

Lyssna

Våra andra webbar
    #siteLink($site)
DU ÄR HÄR
  • Startsida
  • [2019-09-03] Utbildning för bättre service

Utbildning för bättre service

3 september 2019

Förenkla helt enkelt är en utbildning där målet är att förekla kommunens arbetssätt, bland annat i kontakt med företag. Nu har ett gäng anställda i Köpings kommun som ofta har kontakt med företag gått utbildningen som genomförts tillsammans med Arboga och Kungsörs kommuner.

Utbildningen leds av SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) och meningen är att deltagarna ska hitta vägar och arbetssätt som förenklar och effektiviserar kommunens arbetssätt, inte minst i vår kontakt med företag.

Näringslivscheferna i Kungsör, Arboga och Köping har varit värdar för satsningen. Utbildningen har haft totalt tre träffar, en av träffarna har varit en fördjupning för anställda som jobbar med myndighetsutövande.

Handlingsplan tillsammans

I den handlingsplan som tagits fram finns många aktiviteter att ta tag i, en del enklare och några större.

- Tillsammans har vi lyckats hitta flera möjliga förbättrande och förenklande åtgärder som vi samlat i en gemensam handlingsplan. Nu har vi den att utgå från och vill fortsätta stötta de enheter som deltagit i utbildningen att jobba vidare i sina verksamheter, säger Kungsörs kommuns näringslivschef Ida-Maria Rydberg.

Checklistor och tydligare information

Handlingsplanen innehåller bland annat följande aktiviteter:

  • Ta fram FAQ och checklistor, för att enklare hitta tydlig info på ex web
  • Effektiva e-tjänster
  • Ta fram rutiner för att hålla webben uppdaterad, både när det gäller information och kontaktuppgifter
  • Mer dialog internt och externt
  • Bättre rutiner för återkoppling
  • Ytterligare bygga på med kunskap om varandras enheter och expertområden
  • Fråga mer, gissa inte
  • Tydliggöra information om handläggningen och processen