Köpings historia

De första människorna kom till staden Köping
cirka 2 tusen år före Kristus födelse.

För cirka 500 år sedan
började människorna leta efter metallen järn
i marken runt Köping.
Järnet kördes sedan ut från Köpings hamn
och såldes till andra städer och länder.

I mitten av 1800-talet byggdes fabriken
Köpings Mekaniska Verkstad, KMV.
I fabriken arbetade många människor
med att göra verktyg och maskiner.

År 1889 var det en stor brand i Köping.
Branden förstörde många hus.

På 1940-talet byggdes flera fabriker i Köping.
Bland annat byggde Volvo en ny fabrik.
Volvo gör delar till bilar.
Volvo och Hästens,
som gör sängar,
är Köpings mest kända företag idag.

Kända historiska personer från Köping

Staty Carl Wilhelm Scheele

Staty av Carl Wilhelm Scheele

Carl Wilhelm Scheele

Carl Wilhelm Scheele arbetade på ett apotek i Köping
på 1700-talet.
Där gjorde han olika experiment.
Genom sina experiment upptäckte Scheele
bland annat grundämnet syret.
Scheele är känd för att han upptäckte syret.

Richard Dybeck

Richard Dybeck föddes på landet
utanför Köping år 1811.
Richard Dybeck är känd för att han skrev texten
till landet Sveriges nationalsång.

Theodor Dahl

Theodor Dahl arbetade som arkitekt i Köping
i slutet av 1800-talet.
En arkitekt ritar hus.
Theodor Dahl har ritat många av de fina hus av sten
som finns i Köping.
Till exempel har han ritat många hus
vid Stora torget och på Östra Långgatan.

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 26 januari 2017


Tillgänglighet

Köpings kommun | 731 85 Köping | Organisationsnr: 212000-2114 | telefon 0221-250 00 | E-post: kopings.kommun@koping.se