Politik och demokrati

Sverige är en demokrati.
Det innebär att folket bestämmer
vilka som ska styra Sverige.

Det finns olika politiska partier
att rösta på.
Partierna består av människor
som tycker samma sak
och som vill kämpa tillsammans
för att ändra på saker.

I kommunen är det kommunfullmäktige
som bestämmer.
I kommunfullmäktige bestämmer politiker
från de olika politiska partierna.

Vid varje val röstar människorna i Köping
på det parti som de vill ska bestämma här.
Hur många politiker från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
beror på hur många röster partiet får.

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 26 januari 2017


Tillgänglighet

Köpings kommun | 731 85 Köping | Organisationsnr: 212000-2114 | telefon 0221-250 00 | E-post: kopings.kommun@koping.se