Cookies
På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Lyssna
Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.
VÅRA ANDRA WEBBAR
Här hittar du mer information om föreningsbidraget. Det finns olika bidrag du kan söka beroende på vilken inriktning din förening har.
När din förening uppfyller kraven för en bidragsberättigad förening och har varit registrerad och verksam i sex månader kan föreningen söka bidrag för sin verksamhet.
Din förening blir bidragsberättigad när den uppfyller dessa villkor:
Läs mer om hur du registerar din förening under fliken starta förening.
Det finns tre kategorier av föreningar som kan söka bidrag hos kommunen:
I figuren kan du se vilken kategori av föreningar som kan söka vilket bidrag.
Verksamhetsbidraget baseras på antal grupper och antal aktiviteter somföreningen redovisar i verksamhetsplanen och i ansökningsblanketten.
Föreningens årsmöte ska fastställa verksamhetsplanen som ska innehålla uppgifter om:
För att få bidrag för en grupp måste den:
Verksamhetstödet beräknas på max 1 tillfälle/deltagare/dag
Med bidraget för idéförverkligande vill vi hjälpa din förening att lyfta fram era mål och er verksamhetsidé.
I ansökan måste ni redogöra för på vilket sätt föreningen ska utforma verksamheten det närmaste året för att öka kvalitéten. Planen för idéförverkligande måste också fastställas på föreningens årsmöte.
Utbildningsbidraget är en annan del av bidraget för idéförverkligande. Utbildningsplanen måste även den fastställas av årsmötet och ska innehålla uppgifter om:
För att få bidrag till utbildning ska medlemmen delta i en lokal, regional eller central kurs som omfattar minst sex timmar. Är utbildningen mindre än sex timmar men pågår över flera dagar kan timmarna räknas ihop.
Utbildningsbidraget har ingen åldersgräns, men utbildningen ska komma ungdomarna i föreningen till godo. Exempel på utbildningar som föreningarna inte kan få bidrag för är till exempel träningsläger, planeringsträffar, konferenser, studieresor, yrkesutbildningar eller utbildningar där andra kommunala eller statliga bidrag utgår.
Anläggningsbidraget finns till för att stödja föreningar med stor verksamhet som hyr, äger eller svarar för drift av en lokal eller anläggning.
Hyresavtalet ska godkännas av Kultur- och fritidsnämnden.
Lokalen eller anläggningen, till vilken bidrag utgår ska upplåtas till förening-ar i den utsträckning som Kultur- och fritidsnämnden efter samråd med föreningen beslutar.
Förening som inte följer Kultur- och fritidsnämndens beslut kan helt eller delvis uteslutas från anläggningsbidraget.
Kultur- och fritidsnämnden kan genom projektbidraget ge bidrag till verksamheter som är särskilt angelägna (tex. Integrationsprojekt, projekt med särskilda inriktningar eller utsatta grupper).
Det kan vara till projekt och grupper som inte ingår i den ordinarie verksamheten.
I projektbidraget ingår även bidrag för lovverksamhet.
Senast den 31 mars behöver vi ha din ansökan om föreningsbidrag. Efter den 31 mars handlägger vi ditt ärende och nämnden fattar beslut om hur mycket bidrag din förening kan få. Utbetalning påbörjas i juni.
Du ansöker om föreningsbidrag på följande blankett (OBS! Du måste ladda hem blanketten innan du fyller i den, annars sparas inte texten i vissa webbläsare!) Pdf, 1 MB.
Komplettering av föreningsbidrag
Fyll i blanketten för ansökan av föreningsbidrag.
Använd inte gamla blanketter, då dessa innehåller fel uppgifter. Blanketten ska fyllas i noggrant med de uppgifter som vi efterfrågar.
Glöm inte medlemsantal (mycket viktigt!) och belopp där det krävs.
Fyll bara i de delar som din kategori av förening kan söka. Är du osäker på vad ni kan söka är du alltid välkommen att kontakta oss på föreningsenheten för hjälp och stöd.
Tänk på att ansökan ska vara komplett vid inlämnandet för att vi ska kunna handlägga din ansökan. Alltså måste ansökan innehålla alla dessa delar:
I de fall föreningen har årsmöte efter 30 april får ni komplettera ansökan med årsmöteshandlingarna i efterhand.
Om en blankett eller ansökan inte är rätt ifylld meddelar vi er detta så att ni får chansen att lämna in en komplett ansökan.
Dock måste ansökan vara oss tillhanda senast 31 mars.
Efter att du har lämnat in föreningens ansökan handläggs den av våra föreningskonsulenter för att se att ansökan är korrekt.
Sedan fattar Kultur- och fritidsnämnden beslut om bidraget. Beslutet görs alltid i maj månad.
Om föreningen har lämnat i en komplett ifylld ansökan och den har beviljats av Kultur- och fritidsnämnden, påbörjas utbetalningen i slutet av juni.
Ibland behöver vi fler uppgifter från er för att kunna bevilja ett bidrag. Då behöver vi ofta träffa representanter från föreningen för att ställa ytterligare frågor. Om vi inte har fått svar på våra frågor innan juni månad blir beslutet för ert bidrag uppskjutet till nästa nämndsammanträde i augusti. I dessa fall kan föreningen få vänta på pengarna.
Föreningen får 80% av det beviljade föreningsbidraget vid första utbetalningen. Under hösten samma år genomför vi stickprov eller så kallade revisioner där vi tittar på om föreningen har haft den verksamhet som man ansökt för.
Om allting stämmer betalar vi ut resterande 20% i februari kommande år. Om något inte stämmer vid revisionen får föreningen inte resterande bidrag utbetalt.
Sidansvarig:
Senast uppdaterad:
Föreningskonsulent / bokning av anläggningar
Kultur & Fritid
Barnhemsgatan 2
731 85 Köping
Bokningstelefon: 0221-256 71
Övriga föreningsfrågor: 073-699 60 11
Besökstid:
endast förbokade besök