Avgifter för miljöenhetens tillsyn

Miljöenhetens tillsyn och kontroll finansieras till stor del av avgifter. Den som får tillsyn är också den som betalar för tillsynen. Avgiftens storlek regleras av lagar och förordningar samt den taxa som kommunfullmäktige fastställt.

Det här debiteras du för

Miljöenheten tar betalt för all tid som går åt till att handlägga ett ärende och det omfattar inte bara tiden för ett tillsynsbesök utan kan även omfatta förberedelser, restid, efterarbete och tid för att skriva beslut eller kontrollrapport. Ärenden där nödvändiga uppgifter saknas och behöver kompletteras tar längre tid och kommer att kosta mer.

Det här kan ingå i din avgift

Här nedanför hittar du en tabell som beskriver de olika momenten som kan räknas in i den sammanlagda tiden som vi kommer att debitera för. Tabellen nedan visar vilka moment som kan förekomma i ett ärende, och alla moment kanske inte är aktuella i ditt ärende.

MomentFörklaring
FörarbeteInläsning av verksamhet, framtagande av checklista, kontrollera gällande lagstiftning, speciallagstiftning och/eller operativa mål samt bokning av tillsynsbesök.
Inspektion/revisionDen tid kontrollen tar. Kontrollen kan vara på plats, skrivbordskontroll eller göras digitalt.
ProvtagningProvtagning kan göras av till exempel livsmedel, dricksvatten eller hygien.
ResaFör den tid det tar att resa fram och tillbaka vid ett tillsynsbesök, faktureras utifrån faktiskt nedlagd tid. För livsmedelskontroll ingår kostnaden för resan i timavgiften.
GranskningKontroll av till exempel bilder, kartor, dokument, lagstiftning eller märkning.
Samtal, e-postSamtal eller e-post med verksamheten, kollegor eller myndigheter.
SamsynDiskussion om kontrollen, lagstiftning med kollega/chef/annan myndighet.
Efterfråga kompletteringarEfterfråga dokument som saknas för att kunna göra en bedömning, ställa frågor.
BeslutAllt arbete som krävs för att ta fram ett beslut, delegationsbeslut, tjänsteskrivelse.
EfterarbeteGranskning av dokument, samsyn, skriva rapport, skriva beslut, göra bedömningar, rapportering till andra myndigheter.
HandläggningHandläggningstid som utförs där inte övriga moment passar. Till exempel yttranden till grannar, myndigheter, verksamheter eller viss form av rådgivning i pågående ärenden.

Debitering av timavgift

Avgift tas ut för varje halvtimme nedlagd handläggningstid. Om den sammanlagda handläggningstiden understiger en halvtimme per år tas ingen avgift ut.

Fasta avgifter för vissa ärendentyper

För de flesta ärenden gällande små avlopp, värmepumpar med flera finns fasta avgifter för respektive ärende. Mer information om kostnad för dessa ärenden finns att ta del av i taxan för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område. Vid frågor om vilken avgift som gäller för just ditt ärende är du välkommen att kontakta oss på miljöenheten.

För dig som har årsavgift

Den fasta årliga avgiften beror på hur mycket tillsynstid som fastställts för din verksamhet. Tillsynstiden beror på vilken eller vilka klassningskoder verksamheten har utifrån miljöprövningsförordningen och de risker verksamheten bedöms innebära för människors hälsa och miljön. Mer utförlig information om hur avgiften räknas fram finns i taxan för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område. I den fasta årsavgiften ingår den tid som miljöenheten lägger ned på planerade inspektioner – förberedelser, restid, skriva kontrollrapport och beslut med mera, samt granska rapporter och andra redovisningar.

Taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område Pdf, 993 kB.

Extra tillsynsavgift

Om det krävs tillsyn utöver den som ingår i den fasta årliga avgiften tar miljöenheten ut en avgift för nedlagd tid utifrån fastställd timavgift. Exempel på när extra tillsynsavgift kan bli aktuell är om verksamheten inte följer villkoren i beslut eller att miljöenheten får befogade klagomål på verksamheten.

Så här kan du påverka din kostnad

  • Håll dig uppdaterad och följ de lagar och riktlinjer som gäller din verksamhet
  • Lämna in fullständiga uppgifter och de handlingar vi efterfrågar
  • Var förberedd inför förbokade inspektioner/kontroller
  • Vid konstaterade brister vidta åtgärder inom den satta tiden
  • För livsmedelsverksamheter kan man få lägre kontrollfrekvens om man är certifierad
  • En livsmedelsverksamhet kan efter två godkända kontroller utan avvikelse få sänkt kontrollfrekvens

Det här tar vi inte betalt för

  • Klagomål som är obefogade
  • Hantering av ett beslut efter att det överklagats
  • Ansökan om utdömande av vite

Så här gör du om du vill överklaga ett beslut om avgift

Om du vill överklaga ett beslut eller delar av det, ska du skriva till oss. Din överklagan ska vara skriftlig och det ska framgå vilken ändring du vill ha.

  • Skriv vilket beslut du vill överklaga genom att ange beslutsdatum, diarienummer och vad beslutet gäller
  • Förklara varför du tycker att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha
  • Skicka med sådant som du tycker är viktigt för att beslutet ska bli rätt
  • Avsluta med namn, adress och telefonnummer och eventuellt med e-postadress

Överklagandet ska lämnas eller skickas till Köpings Kommun, Samhällsbyggnadsnämnden, 731 85 Köping.

Det måste ha kommit in senast tre (3) veckor från den dag då du fick beslutet.

Om ditt överklagande kommit in i rätt tid kommer det att skickas vidare till rätt instans, om inte nämnden själv ändrar beslutet på det sätt du vill.

Har du frågor? Ring handläggaren som står på beslutet.

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:

Kontakt

Miljöenheten

Kristinelundsvägen 4, Köping

Postadress:
Köpings kommun
Samhällsbyggnadsförvaltningen
731 85 Köping

Öppettider

Måndag-fredag: 8.00-16.00
Lunchstängt: 12.00-13.00

Vid helgdagar och klämdagar har vi ändrade öppettider, du hittar dem via den här länken!